Maffetone Method. Dag 1. 11/3.

Maffetone Method är något som jag kommer att köra mellan 3-5 gånger i veckan. Det går ut på att springa i sin maximala aeroba kapacitet under varje pass, för att kunna träna upp sina grundkondition.

För att räkna ut min puls har jag använt mig av 180-formeln:

180-ålder-hälsofaktor

Hälsofaktorn beror på följande:
  • -10 Om du återhämtar dig från en allvarlig sjukdom eller om du står på någon form av regelbunden medicinering drar du av 10 från summan ovan.
  • -5 Om du inte har tränat tidigare, eller om du tränat oregelbundet, tränat med skada, har gått nedåt i tränings- eller tävlingsresultat, om du drabbas av mer än 2 förkylningar eller influensor per år eller har allergi eller astma, drar du av 5 från summan ovan.
  • +-0 Om du har tränat regelbundet (minst fyra ggr i veckan)i upp till två år utan några av problemen ovan, använder du summan ovan (180-ålder).
  • +5 Om du är på tävlingsnivå och har tränat i mer än två år utan några av ovannämnda problem och har gjort tävlingsframsteg utan skador lägger du till 5.
Jag har valt +-5. Även om jag nog passar in på -5 så tycker jag det är för lågt för mig, så det får bli +-5.

Min maxpuls under ett pass ska alltså ligga på 180-22+5, alltså 163. Och den får inte understiga -10.

Så ett spann mellan 153-163 är det ultimata träningspasset för mig.

Med denna träningsmetod hoppas jag på att undvika de skador jag har dragit på mig vid tidigare träningssessioner, och att jag längtar till nästa pass då jag tidigare har haft svårt med motivationen.

Mina pass kommer att ligga på minst 45 min. Inklusiva uppvärmning och nedvärvning.

Jag återkommer senare under dagen med mitt första registrerade pass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0